Amerikanska biskopar och katolska bloggare diskuterar sociala medier

En grupp amerikanska biskopar och katolska bloggare har diskuterat och twittrat, om hur man använder sociala medier för att sprida evangeliets budskap. Det skedde i samband med en konferens den 11 november före starten av de amerikanska biskoparnas årliga generalförsamling i Baltimore.

I ett nästan tre timmar långt möte talade gruppen, bestående av ett tjugotal biskopar och ännu fler bloggare, om utmaningarna i att hänga med i de alltmer utbredda sociala medierna. Man konstaterade att det är absolut nödvändigt att delta i sociala medier, för att nå människor och hjälpa dem att fördjupa sin tro – eller enkelt uttryckt: att evangelisera.

I frågestunder, i en paneldiskussion och i små grupper, uppmanade bloggare biskoparna att använda sociala medier såsom bloggar, Twitter eller Facebook som ett sätt att kommunicera en levande tro i den moderna världen.

”[Ärkebiskop] Fulton Sheen skulle ge sin högra arm för att ha de verktyg vi har i dag”, sade Brandon Vogt, en 26-årig katolsk bloggare och författare till boken The Church and New Media: Blogging Converts, Online Activists and Bishops Who Tweet. Ärkebiskop Sheen, som förklarades ärevördig i år, var känd för sin förkunnelse på tv och radio på 1950-talet.

Rocco Palmo, skribent i den populära katolska bloggen Whispers in the Loggia uppmanade biskoparna att ta fasta på att de har något unikt att tillföra det breda smörgåsbordet av sociala medier. Han gav som exempel biskop Alexander K. Sample i Marquette, Michigan, som inledde ”Trons år” genom att resa mer än 160 mil genom Michigan Upper Peninsula för att besöka församlingar och twittrade om resan under hela vägen. ”Det är något du ger som inte kan ersättas”, sade Palmo och tillade att folk kan relatera till biskopar när de delar sina erfarenheter i sociala medier, och kan känna sig nära dem. ”Ditt jobb som garant för tron är att se till att budskapet har integritet och genljuder hos människor”, tillade han.

Om biskoparna hade några tvivel om antalet personer, i synnerhet katoliker, som använder sociala medier visar en ny studie från Georgetown-universitetets centrum för tillämpad forskning inom apostolat, att det verkligen finns en stor publik där ute, och att de vill ha material som är relevant och även underhållande.

Mark Gray, chef för de katolska opinionsmätningarna och forskarassistent vid CARA delgav biskoparna och bloggarna slutsatserna från studien ”Catholic New Media Use in the United States, 2012”, som gjordes på uppdrag av den amerikanska katolska biskopskonferensens kommunikationsavdelning. Undersökningen baserad på svar från 1047 katoliker mellan den 10-18 september, visade att 62 procent av vuxna amerikanska katoliker, som representerar uppskattningsvis 36 200 människor, har en profil på Facebook, 58 procent av katolikerna i  åldern 30 och nedåt, delar innehåll som bilder, artiklar och kommentarer minst en gång i veckan via sociala medier, och nästan en tredjedel av alla tillfrågade sade att de vill att deras präster och biskopar skall blogga. En omedelbar slutsats av undersökningen var att det stora antalet katoliker på nätet inte kan ignoreras.

Några av biskoparna på mötet uttryckte en tveksamhet att hoppa in i den sociala medievärlden, med invändningen att det kan ta mycket tid och att det kan finnas en brist på hövlighet i många diskussioner på nätet och kommentarsfälten. I en liten grupp diskussion, sade en av biskoparna att han var överväldigad av idéen att twittra bara ett par gånger om dagen kan ge effekt.

Syster Anne Flanagan, som skriver Nun Blog försäkrade honom att det inte var så svårt, att bara under denna gruppdiskussionen hade  hon redan twittrat tio gånger. Systern, som har mer än 5 000 följare på Twitter, sade hon ser värdet av dessa kontakter med människor och hjälpa dem  till kyrkan. Andra bloggare betonade att online-världen är en viktig plats för att nå unga människor.

Mary DeTurris Poust, tidigare skribent på Our Sunday Visitor’s ”Daily Take” blog och författare till sin egen blogg, Not Strictly Spiritual uttryckte det så här: ”Facebook är det nya kyrktorget” där människor möts och letar efter andlig vägledning och kontakter. ”Om de inte hittar det i våra virtuella väggar, kommer de att leta någon annanstans”, sade hon.

(Förkortad version) av US bishops, Catholic bloggers discuss how tweets, blogs help evangelize

CNS / Carol Zimmermann 2012-11-12

Reds. anm.
I Sverige kan man bland annat följa Syster Veronica OP på hennes blogg.