av ANDERS EKENBERG
Den 9 augusti sände Sveriges Radio P1:s Människor och tro ett program som hette ”När kommer Messias, Jesus eller Al-Mehdi till jorden?” Det handlade om tidens slut, domen och frälsarens återkomst. Programmet sades ge en beskrivning av ”hur judendom, kristendom och islam ser på frälsaren och dess relation till domedagen”.
Förutom programledaren medverkade en judisk rabbin, en kristen ingenjör från Västerås och en shiamuslimsk kvinna. Rabbinen skildrade skiftande judiska föreställningar om tidens slut och Messias ankomst. Ingenjören pratade matematik. Kvinnan beskrev vilken betydelse det har för henne att vänta på Al-Mehdi.
Både rabbinen och kvinnan tangerade vad sådana framtidsföreställningar har för existentiellt värde. Däremot var ingenjörens resonemang – som skulle föreställa en presentation av kristen syn – fritt från alla djupare religiösa eller existentiella perspektiv. Han lade fram teorin att tidsuppgifter på vitt skilda ställen i Bibeln bör adderas och multipliceras med varandra och att man därmed får man fram ”Bibelns kronologi”. Därmed får man också veta när Jesus återkommer. Ingenjören hade räknat ut att jorden just nu är 5982 år gammal. År 5999 efter skapelsen kommer Jesus tillbaka, alltså år 2036. Mänskligheten har 17 år på sig att förbereda sig.
Den professor i religionsvetenskap som sedan kom till tals hade inte mycket fördjupande att bidra med. De tre abrahamitiska religionernas eskatologiska föreställningar, särskilt kristendomens, framstod sammantaget i programmet som oändligt barnsliga. Människor och tro har tidigare haft värdefulla program. Det här var ett okunnigt bottennapp. Och samtidigt handlade det om något viktigt: världens och mänsklighetens framtid.
Ska man behandla allvarliga frågor får det faktiskt vara med ett visst allvar. Och en religionsredaktion får inte vara så oinformerad att den ger sken av att fundamentalistiska räkneoperationer är representativa för kristendomen. Dess grundare sade till och med att inte ens han själv kunde veta när tidens slut kommer.
Alla räknenissar hittills har haft fel. Och vad går de bibliska eskatologiska föreställningarna egentligen ut på, allvarligt talat? Tänk om genomsnittlig kristen uppfattning i sådana frågor rör sig på djupare vatten än så här? Och tänk om de rentav har något väsentligt att säga, även till människor som inte tänker anti-vetenskapligt?
Anders Ekenberg 2019-08-12