Direktreklam och katolskt bildspråk

FREDRIK HEIDING

Katolsk tro uttrycks med fördel i bilder, symboler och ikoner. Vanliga ord används naturligtvis också i förkunnelsen, men bilden säger mer än tusen ord. Kanske kan man här se en skillnad mellan protestantisk förkunnelse, som betonar ordet (Skriften, verbal kommunikation) och katolsk förkunnelse som litar på sinnesintryck. En sådan indelning låg till grund för en lustig artikel som författaren Umberto Eco skrev i den italienska tidningen Espresso, 30 september 1994. Eco jämförde datasystemen MAC och DOS, där MAC bland annat tack vare ikonerna på skrivbordet upplevs som katolsk i jämförelse med ordrika DOS.

Jag kom att tänka på detta när jag skulle tömma brevlådan i morse. Reklamutdelarna tycks inte förstå verbala budskap. På vårt brevinkast i trapphuset har jag satt upp inte mindre än fem skyltar på både svenska och engelska. I olika färger dessutom. ”Reklam undanbedes”, ”No, thank you”, ”Ingen reklam”. Ändå dumpas mängder med erbjudanden in i brevinkastet.

Förutom irritationen över att behöva gå i onödan till återvinningscentralen med buntarna, så är det enerverande att institutionerna inte bemödar sig att undersöka om målgruppen är den rätta. Hur i all sin dar kan man tro att en kommunitet med celibatära jesuitpräster skulle vara intresserad av en broschyr från Active Mediapartner (www.activemediapartner) där huvudartikeln heter ”Familjecentrum ger råd: Både roligt och oroligt att få barn”. Eller ett halvt kilo UNT bostad varje vecka – trots skylten ”Ingen UNT bostad, tack!” på vår dörr. Man har lust att citera ”Vi flytt int!”, det norrländska utropet när vägar skulle byggas genom landskapet. Sedan får vi politisk propaganda från Proletären (www.proletären.se) och religiös propaganda i uppskattningsvis fyra kilo från Scientologerna. Det kan vara allmänbildande att läsa om dessa rörelsers idéer, men vi har ju uttryckligen bett om att inte få information via fysiskt brev, om inte annat av ekologiska skäl.

Det torde bli tidsödande att ringa upp varje enskild avsändare för att slippa reklamen. Istället kan det vara värt att göra ett försök och gå från verbal kommunikation till katolskt bildspråk. Undra om det skulle fungera med den här bilden med makulerat papper i en soppåse:

Fredrik Heiding 2013-06-01