Djungelbarocken har ändrat barockmusikens kurs

Dela
Facebook
Twitter
Pocket
LinkedIn
Skriv ut
Epost

”Djungelbarocken har ändrat barockmusikens kurs”, så säger Peter Pontvik. Han är ledare för Ensemble Villancico som specialiserat sig på denna inriktning inom klassisk musik. Om detta fenomen kan man läsa i en intressant artikel i senaste numret av musiktidskriften Opus 39 (febr. – mars 2012).

Långt inne i Bolivia, i det sydöstra hörnet ligger byn Concepción, dit jesuiterna nådde med sin mission i mitten på 1700-talet. (Den som minns den Oskarsnominerad och Guldpalmsvinnande filmen ”The Mission” från 1986 har lätt att föreställa sig omgivningarna och den värld och de svåra problem och avvägningar som engagerade jesuitmissionärerna.) Mycket har också forskats och skrivits om jesuiterna och deras inkulturationsmetoder, inte minst deras sätt att förhålla sig till slaveriet.

Artikeln i Opus belyser emellertid en annan sida av missionen, nämligen musikens betydelse för anammandet av den nya tron. Mellan åren 1691 – 1760 grundade jesuiterna ett antal reduktioner (av spanskans reducir samla ihop), indianbyar i Chiquitania, där invånarna utbildades i olika hantverk. De lärde sig bland annat att tillverka klassiska europeiska instrument såsom harpor och fioler. Jesuiterna förde med sig den europeiska barockmusiken och indianerna lärde sig att framföra den på sitt eget sätt. 1767 tvingades jesuiterna på flykt av kung Carlos III men de drygt 70 åren har uppenbarligen efterlämnat djupa spår. I reportaget får vi möta den unge entusiastiske musikledaren som två gånger varje dag samlar ett 30-tal unga bybor till orkester- och körövningar i djungelbarock eller mestisbarock.

Till detta kommer att man under restaureringar av 1700-talskyrkor i provinsen funnit 5 000 bortglömda musikmanuskript författade av bland andra den jesuitpater, Martin Schmid, bördig från Schweiz, som byggde ortens kyrka 1753 – 1756. Även italienaren Domenico Zipoli den mest framstående av de jesuitiska kompositörerna finns med som författare, liksom musik av Jomelli, Locatelli, Vivaldi och Corelli. Fynden blev en stor sensation.

Dragningskraften som mestis-barocken har haft på turister har tillåtit de musikaliska yttringarna i Chiquitania att uppleva en ny glansperiod, berättar artikeln i Opus. 1996 var ett märkesår. Då ägde den första barockfestivalen rum. Detta evenemang återkommer vartannat år och är nu Bolivias näst största kulturella händelse. 2010 besöktes festivalen av 60 000 människor. De kunde lyssna till 800 musiker från 14 länder.

Associationerna går till senapkornet: så lokalt…

Anna Maria Hodacs 2012-03-18

Dela
Facebook
Twitter
Pocket
LinkedIn
Skriv ut
Epost
Dela
Facebook
Twitter
Pocket
LinkedIn
Skriv ut
Epost

”Djungelbarocken har ändrat barockmusikens kurs”, så säger Peter Pontvik. Han är ledare för Ensemble Villancico som specialiserat sig på denna inriktning inom klassisk musik. Om detta fenomen kan man läsa i en intressant artikel i senaste numret av musiktidskriften Opus 39 (febr. – mars 2012).

Långt inne i Bolivia, i det sydöstra hörnet ligger byn Concepción, dit jesuiterna nådde med sin mission i mitten på 1700-talet. (Den som minns den Oskarsnominerad och Guldpalmsvinnande filmen ”The Mission” från 1986 har lätt att föreställa sig omgivningarna och den värld och de svåra problem och avvägningar som engagerade jesuitmissionärerna.) Mycket har också forskats och skrivits om jesuiterna och deras inkulturationsmetoder, inte minst deras sätt att förhålla sig till slaveriet.

Artikeln i Opus belyser emellertid en annan sida av missionen, nämligen musikens betydelse för anammandet av den nya tron. Mellan åren 1691 – 1760 grundade jesuiterna ett antal reduktioner (av spanskans reducir samla ihop), indianbyar i Chiquitania, där invånarna utbildades i olika hantverk. De lärde sig bland annat att tillverka klassiska europeiska instrument såsom harpor och fioler. Jesuiterna förde med sig den europeiska barockmusiken och indianerna lärde sig att framföra den på sitt eget sätt. 1767 tvingades jesuiterna på flykt av kung Carlos III men de drygt 70 åren har uppenbarligen efterlämnat djupa spår. I reportaget får vi möta den unge entusiastiske musikledaren som två gånger varje dag samlar ett 30-tal unga bybor till orkester- och körövningar i djungelbarock eller mestisbarock.

Till detta kommer att man under restaureringar av 1700-talskyrkor i provinsen funnit 5 000 bortglömda musikmanuskript författade av bland andra den jesuitpater, Martin Schmid, bördig från Schweiz, som byggde ortens kyrka 1753 – 1756. Även italienaren Domenico Zipoli den mest framstående av de jesuitiska kompositörerna finns med som författare, liksom musik av Jomelli, Locatelli, Vivaldi och Corelli. Fynden blev en stor sensation.

Dragningskraften som mestis-barocken har haft på turister har tillåtit de musikaliska yttringarna i Chiquitania att uppleva en ny glansperiod, berättar artikeln i Opus. 1996 var ett märkesår. Då ägde den första barockfestivalen rum. Detta evenemang återkommer vartannat år och är nu Bolivias näst största kulturella händelse. 2010 besöktes festivalen av 60 000 människor. De kunde lyssna till 800 musiker från 14 länder.

Associationerna går till senapkornet: så lokalt…

Anna Maria Hodacs 2012-03-18