Ingen anti-islamofobikampanj i Paris tunnelbana

Paris lokala trafikbolag, Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP), säger nej till en anti-islamofobikampanj i trapporna i Metron . Den politiska och religiösa karaktären i kampanjen ”Vi är nationen” som drivs av föreningen mot islamofobi, Collectif Contre l’Islamophobie en France (CCIF), är inte förenlig med RATP:s offentliga uppdrag, enligt ett citat av organisationen i den franska dagstidningen La Croix på onsdagen. CCIF genomför kampanjen under november i hela Frankrike. Målet är enligt organisationen att avslöja fördomar och islamfientliga attityder och att ena människor i stället för att splittra dem.

En av kampanjens annonser föreställer, med anspelning på målaren Jacques Louis Davids bild från 1791, Bollhuseden i Versailles; ett möte som lade grunden för den franska revolutionen 1989. I kampanjens annons har de olika människorna i mängden, som samlas till Bollhuseden, försetts med religiösa inslag: de bär bland annat muslimsk huvudduk, turban, hatt och korkskruvslockar, kassock och kors.

Trafikbolaget motiverar sitt avslag med att det står i allmänhetens tjänst och därför måste slå vakt om en religiös neutralitet. Kampanjen ska genom de religiösa symbolerna faktiskt ha fått en ”omisskännlig konfessionell” karaktär. Dessutom står slagordet ”Vi är nationen” i motsats till förpliktelsen om politisk neutralitet.

Enligt uppgifter från CCIF har andelen islamfientliga attentat ökat med 58 procent. Det franska muslimska rådet talar om 34 procent.

Kathpress 2012-11-15