Irlands tv döms för förtal. Kardinalen i Dublin pressad

Den statliga irländska tv-stationen RTE meddelade sent i går kväll, fredag den 4 maj, att man har dömts att betala 2000 000 Euro i böter eftersom man i tv-programmet ”Prime Time Investigates” spritt ut falska anklagelser om sexuella övergrepp om en helt oskyldig katolsk präst. Sändningen av programmet beskrivs i domen som ”ett allvarligt brott” mot den lag som reglerar tv-bolagets sändningsrättigheter. I tv-programmet, som sändes den 25 maj 2011, anklagades en präst från Irland för att ha våldtagit flickor under 80-talet då han var verksam i Kenia. Tv-bolaget har redan tidigare erkänt att uppgifterna om prästen var falska , och man har också lagt ner tv-serien ”Prime Time Investigates”.

I ett uttalande i går kväll beskriver nu styrelsen för det statliga tv-bolaget programmet som ”ett av de största misstagen i tv-bolagets historia” och man förklarar att ”programmet aldrig borde ha fått sändas”. Programledaren Aoife Kavanagh, som ledde programmet, framförde på fredagskvällen sin ursäkt till prästen ifråga och meddelade samtidigt att hon nu säger upp sig från sin anställning på tv-stationen. Hon förklarade dock att hon vid tiden för sändningens genomförande handlade i god tro.

En statlig utredning har visat att tv-teamet inte brydde sig om att ta reda på fakta utan nöjde sig med att ge vidare lösa rykten som senare visade sig vara osanna och helt  grundlösa (”baseless, untrue and without any foundation whatever”). I ett uttalande framhåller tv-bolagets styrelse att prästen ”är en person av utomordentlig integritet” och att han under lång tid har utfört ett ”värdefullt arbete i Kenia, både på det sociala och kyrkliga området”.

Den irländske minister som ansvarar för det statliga tv-bolaget, Pat Rabbitte, säger i ett uttalande att utredningen visar att tv-bolaget agerat skadligt, sjabbigt och oprofessionellt, och att man måste strama upp sina arbetsrutiner om man vill återvinna allmänhetens förtroende.

Läs mer om domen mot RTE här.

Nyheten om domen mot RTE kommer samtidigt som det nu kommer krav från allt fler håll om att ärkebiskopen i Dublin, kardinal Sean Brady, bör lämna sin post efter det att det brittiska tv-bolaget BBC den 1 maj sände ett program där man lade fram  nya uppgifter om Bradys bristfälliga hantering av anmälningar om pedofilövergrepp inom kyrkan på Irland på 70-talet. Läs mer här och här och här.

Red. 2012-05-05