Max von Sydow var en mästare på de stora trosfrågorna

av JOHN SJÖGREN

Ibland sker sammanträffanden som tycks så meningsfulla att de är svåra att betrakta som helt slumpmässiga. Kvällen innan beskedet når världen om att skådespelaren Max von Sydow gått ur tiden får jag ett infall att se om William Friedkins mästerverk Exorcisten (1973) i vilken von Sydow gör en av sina mest ikoniska roller, den som den åldrade prästen Lankester Merrin.

Filmen är fortfarande en av de finaste som gjorts om prästkallets vedermödor och välsignelser. Och von Sydow är fullkomligt lysande som fader Merrin, prästen som går under i kampen mot den demon, som kanske är djävulen själv, som tagit den unga flickan Regans kropp i besittning. Trots att von Sydow bara var i 40-årsåldern när filmen spelades in har hans gestaltning något uråldrigt, för att inte säga tidlöst, över sig. Hela hans varelse utstrålar prästerlig erfarenhet och värdighet. En av filmhistoriens verkligt oförglömliga rollgestaltningar.

Max von Sydow som Jesus i Mannen från Nasaret. Foto: Imdb.

Kanske har det med den där utstrålningen att göra, eller ansiktets säregna blandning av ljus och nästan stenhård skärpa, men i vilket fall som helst tycktes det som att von Sydow var särskilt skickad att gestalta religiösa figurer, andliga allvarsmän eller människor ansatta av existentiella grubblerier. Ända sedan gestaltningen av riddaren Antonius Block i Ingmar Bergmans klassiker Det sjunde inseglet (1957), i vilken von Sydows rollfigur försöker överlista Döden och kämpar med frågan om Guds existens, har von Sydow återkommande fått utforska de religiösa frågorna genom sina rollgestalter. Att hans stora internationella genombrott kom i rollen som Jesus själv, i den amerikanska storfilmen Mannen från Nasaret (1965), är med andra ord föga förvånande. En roll som von Sydow också gjorde med stor värdighet, även om filmens övriga kvaliteter går att diskutera.

Som allra bäst gjorde sig von Sydow dock i de roller där tron och tvivlet kunde arbeta med och mot varandra. Detta fick de ofta göra i filmer av Ingmar Bergman, mästerregissören som av Caroline Krook träffande beskrivits som en ”troende tvivlare” (mer om Bergmans ambivalenta förhållande till tron finns att läsa i en artikel via länken här). En av de visuellt mest uttrycksfulla scener som Bergman gjorde med von Sydow, vid sidan av den med den schackspelande Döden i Det sjunde inseglet, är den när von Sydows rollgestalt med bara händerna fäller en björk i Jungfrukällan (1960). Ett slags Jakobsbrottning med Gud och ödet.

När Bergman, som alltså hade ett komplext förhållande till tron, ändå formulerar något av en trosbekännelse i ett av sina filmmanus, då är det Max von Sydows rollgestalt, ännu en präst, som får yttra de ofta citerade raderna om människans helighet. Det är prästen Jacob i Enskilda samtal (1996) som talar om människans helighet och ”de gåtfulla väldigheter som omger oss.”

Max von Sydow brottas med en björk i Jungfrukällan. Foto: Imdb.

Hur förhöll sig då von Sydow själv till trosfrågorna? Det verkar, likt Bergmans, ha varit ett inte helt okomplicerat förhållande. Just apropå de många religiöst anstrukna rollfigurer han spelat lär han ha sagt: ”The more I had to act like a saint, the more I felt like being a sinner.” I en intervju med Charlie Rose från 2012 talar von Sydow om sitt samarbete med Ingmar Bergman. Han berättar då hur han när han var yngre, och under inspelningen av Det sjunde inseglet, var en stor tvivlare och absolut inte trodde på ett liv efter döden, men hur han efter Bergmans död kommit att revidera den uppfattningen. Han menade nämligen att han tydligt känt Bergmans närvaro också efter dennes död.

Men hur von Sydow än själv förhöll sig till dem, är det otvetydigt så att han var en stor gestaltare av de eviga trosfrågorna.

John Sjögren 2020-03-11

Detta är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Se Max von Sydow tala om sitt förhållande till Bergman och döden via länken här.

Se den klassiska brottningskampen med björken ur Jungfrukällan via länken här.

Det sjunde inseglet kan ses på SVT Play via länken här.