Medier: Världsungdomsdagens överskott blev 200 miljoner euro

Madrid, 2011/8/22 (KAP).  Avslutningsmässan för Världsungdomsdagen och påven Benedictus XVI:s avsked från Spanien är centrum i alla måndagens spanska tidningar.  De konservativa dagstidningarna ABC ochLa Razon redovisar på flera sidor den sista dagen av påvens besök. Båda tidningarna fokuserar framför allt på påvens uppmaning till ungdomarna att leva till sin tro i samhället tillsammans med kyrkan. På första sidan i båda tidningarna kunde man med stora bokstäver läsa ordet ”Gracias” (Tack).

Ekonomitidningen La Gaceta betonade trosfestivalens ”enorma globala räckvidd”. Samtidigt frågade tidningen kritiskt varför de få sekulära demonstranterna fick mer plats i det mediala rummet än 1,5 miljoner pilgrimer. När det gäller kritiken av de offentliga utgifterna för påvens besök markerade La Gaceta att Världsungdomsdagen tillfört Madrid nästan 200 miljoner euro i intäkter.

Samtidigt kritiserade det vänsterinriktade och kyrkokritiska tidningenPublico den spanska statens underkastelse. Regeringen skulle kunna vara glad över att påven inte hade gått till rätta med dennas sekulära politik.

Spaniens största dagstidningar El Pais och El Mundo, som i likhet med de andra tidningarna haft en omfattande bevakning av Världsungdomsdagen, kungjorde på måndag påvens budskap att Spanien inte bör avsvärja sig sin ”katolska själ”.

Kathpress