Påvens intervju i La Repubblica togs bort från Vatikanens hemsida

Texten med en kontroversiell intervju med påven Franciskus, som publicerades i den italienska dagstidningen La Repubblica har tagits bort från Vatikanens hemsida.

Intervjun, som gjordes av Repubblicas grundare Eugenio Scalfari, har orsakat internationellt uppseende. I texten som publicerades i den italienska dagstidningen påstås påven säga att han inte var intresserad av att omvända den ateistiska journalisten, att ungdomsarbetslösheten är världens mest allvarliga problem och att det räcker för icke-troende att följa sitt eget samvete. Påven var också skarpt kritisk mot attityder som han påstod var vanliga i Vatikanen.

Senare kröp det fram att den text som publicerades i La Repubblica inte var någon exakt nedteckning av intervjun med påven. Faktum var att den åttioårige Scalfari inte hade fört anteckningar under intervjun med påven utan att han hade rekonstruerat påvens påpekanden ur minnet.

Pater Federico Lombardi, ledaren för Vatikanens informationsavdelning, sade till reportrar att eftersom påvens ord inte var ordagrant återgivna, verkade det olämpligt att ha texten på Vatikanens hemsida. Han sade att det var statssekreteraren, inte påven själv, som fattade beslutet att ta bort texten – vilket motsade rapporter i italiensk press om att påven själv inte hade varit glad åt att intervjun låg på Vatikanens hemsida.

Pater Lombardi fortsatte att försäkra reportrarna om att intervjun var en rättvis återgivning av påvens allmänna tankar, om än inte hans egna ord.

UCAnews 2013-11-18