Richard Dawkins höll ”väckelsemöte” i Stockholm

 

ULF JONSSON   Den världsbekante biologen och religionskritikern Richard Dawkins är på besök i Sverige och i går kväll, onsdag den 5 september, var han huvudtalare vid ett event på Hotel Rival i Stockholm. Evenemanget arrangerades av bokförlaget Fri tanke, som leds av förbundet Humanisternas ordförande Christer Sturmark, i samverkan med Kungliga Vetenskapsakademien. Biljetterna till det välbesökta evenemanget var slutsålda redan i förväg.

Kvällen var utformad som en hyllning till Upplysningens ideal och gestaltades smakfullt med Christer Sturmark som jovialisk ciceron. De närvarande bjöds på en blandning av trollerikonster, musikaliska inslag och korta inledningsföredrag av fem särskilt inbjudna uppvärmningstalare, innan kvällens keynote speaker äntrade scenen under publikens begeistrade jubel. Stämningen var på topp, fullt i klass med ett riktigt väckelsemöte under ledning av en osedvanligt karismatisk predikant. Dawkins välkomnades med en tillförsäkran om att han vid det här laget borde ha fått Nobelpriset i litteratur, med tanke på hans välformulerade populärvetenskapliga böcker.

Richard Dawkins har gjort sig känd som religionskritiker, och då och då under kvällens lopp gjorde han några kritiska kommentarer om religiös tro. Som när Dawkins uttryckte sin förvåning över att folk som i övrigt verkar vara förnuftiga och själva klarar av att knyta sina skosnören ändå tror på Gud. Men på det hela taget spelade temat religion faktiskt en ganska undanskymd roll vid gårdagens möte. Fokus låg på hyllandet av vetenskap och upplysningstraditionen. Ett otippat inslag i sammanhanget var när Anders Widmark satte sig ner vid flygeln och framförde en välklingande improvisation över sommarpsalmen Den blomstertid nu kommer. Man får väl hoppas att det inte fanns några skolbarn i lokalen som kunde ta skada av det!

Dawkins själv talade en dryg timme och hans tal bestod helt enkelt av en sammanfattning av några kapitel ur hans senaste bok Verklighetens magi, som just har kommit ut i svensk översättning på förlaget Fri tanke. Boken vänder sig i synnerhet till ungdomar och är tänkt att väcka deras nyfikenhet för naturvetenskap. Varje kapitel i boken ägnas åt en specifik fråga, som till exempel: Vem var den första människan?, Vad är en jordbävning?, Vad är en regnbåge? och Finns det liv ute i rymden? Först beskriver Dawkins hur frågan betraktas ur den dåliga magins infallsvinkel (läs: myter, vidskepelse och religion), och därefter beskriver han hur vetenskapen ser på frågan. Också naturvetenskapen ger oss en fantastisk bild av världen, den har också sin egen slags magi, men utan att blanda in vidskepelse och övernaturliga ting, är bokens huvudbudskap.

Dawkins nya bok är alltså tänkt för den verkligt breda publiken och nivån på föredraget var förstås anpassad därefter. Om någon hade hoppats på några intellektuella djupdykningar kring frågorna om naturvetenskap och religion, så hade man sökt sig till fel evenemang. Längre än till invanda käpphästar och ett par nedlåtande kommentarer om religion kom Dawkins inte denna kväll.

Det hela blev alltså ett slags väckelsemöte för de redan frälsta. Och det behöver ju i och för sig inte vara något fel med det. Som det brukar vara vid sådana möten gavs heller inte tillfälle för några kritiska frågor. Bara de fem uppvärmningstalarna fick möjlighet att vid kvällens slut ställa var sin fråga till Dawkins. Och eftersom samtliga i sina inledningsanföranden hade lovprisat Dawkins i alla tonarter framfördes frågorna i en motsvarande hållning.

Nästa vecka anordnar Kungliga vetenskapsakademien i samarbete med Sveriges ambassad i Vatikanen  evenemanget ”Hedningarnas förgård” i Stockholm. Då kommer företrädare för både troende och icke-troende att finnas med på scenen. Under de förutsättningarna borde man kunna uppnå lite mer intellektuell spänst.

För den som redan är bekant med Richard Dawkins scientistiskt präglade tankevärld finns det innehållsligt inte mycket att säga om gårdagens möte på Hotel Rival. Vid två tillfällen under kvällens lopp tyckte jag dock för egen del att det blev lite mer spännande. Det ena tillfället var när Dawkins kom in på den så kallade antropiska principen, det andra var när han på slutet besvarade fysikern Sara Strandbergs fråga om naturkonstanterna. Under presentationen av sin nya bok visade sig Dawkins vara mer försiktig när det gäller den antropiska principen än i sin tidigare bok Illusionen om Gud. Kanske är den antropiska principen ändå inte så tillförlitlig som han tidigare trott. Det är anmärkningsvärt, eftersom Dawkins eget argument mot Guds existens bygger på just den principen. När han sedan mot slutet kommenterade de finjusterade naturkonstanterna kom samma tveksamhet i bedömningen av den antropiska principen tillbaka. Han räddade sig med en hänvisning till den starkt spekulativa multi universa-teorin och förklarade sedan raskt ”Let’s have another question!”

Innan jag gick in till det välbesökta mötet på Hotel Rival passerade jag bokhandeln St Pauls, som ligger alldeles strax intill. I ett av skyltfönstren fanns en rad av Nobelpristagaren Tomas Tranströmers böcker utställda. Tranströmer talar också om verklighetens magi, men på ett sätt som håller dörren öppen mot en verklighet bortom det rent scientistiska tänkandet. Jag undrar hur många av besökarna som lade märkte till böckerna i skyltfönstret.

Ulf Jonsson 2012-09-06

 

LÄS OCKSÅ:

En naiv och sårande pratshow

Dawkins stil, Ulvaeus och kristen minnesträning

 

Läs i övrig press:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/dawkins-anhangare-behover-odmjukhet_7481734.svd

 

http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/hangiven-stamning-nar-dawkins-forelaste

 

 

Signum © 2014 Alla rättigheter reserverade. Ansvarig utgivare Frans-J. Holin

All information på www.signum.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa vid citering. Signum är en del av Newmaninstitutet AB.