Storbritannien: Kritik mot abortreklam i radio och tv

Abortmotståndare i Storbritannien protesterar mot ett beslut, enligt vilket privata abortkliniker ska få tillstånd framöver att göra reklam för sina tjänster. Brittiska medier har under veckoslutet rapporterat om ett ställningstagande från marknadföringskommittén Broadcast Committee of Advertising Practice, som menar att abortkliniker med vinstintresse ska få sända reklam i radio och tv. Hittills har endast den kommunala socialvården, utan vinstintresse, haft sådant tillstånd. Det enda reklaminslag som ännu så länge har sänts var från kliniken Marie Stopes International och reklamen väckte otaliga klagomål.

”Organisationen för skydd av ofödda barn” (Society for the protection of unborn Children) varnade för en ”förgiftning” av brittisk kultur. Vidare menar socialvårdorganisationen ”Care” att tillståndet för abortreklam i tv, som om det vore tandkräm, säger en hel del om konsumtionskulturen och samhällets attityd till livet. Chefen för ”Kristna läkares gemenskap” (Christian Medical Fellowship), Peter Saunders, betonar att utförandet av en abort är en djupt traumatisk erfarenhet som kan få medicinska och psykologiska konsekvenser. Ett reklaminslag på 30 sekunder är inte en adekvat plats att tematisera och propagera för detta medicinska ingrepp.

Kathpress 2012-01-22