Under samma tak

”Jag skulle vilja fråga kristna från olika kyrkor om inte tiden har kommit när vi behöver ha modet att mötas under samma tak i stället för att vänta på att alla teologiska frågor ska stämma överens?” Orden är broder Alois [se foto], prior i den ekumeniska Taizékommuniteten i Frankrike. I en artikel reflekterar han över de erfarenheter bröderna gör när ungdomar samlas under samma tak i Taizé – eller vid de stora nyårsmötena i någon storstad – och förenas och fördjupas i tron utan att ha gett upp sin tro eller förändrat sina värderingar. Nyårsmötet i Strasbourg samlade 30 000 unga från olika europeiska länder under fem dagars tid. Tusentals familjer välkomnade dem i sina hem och församlingar. Det var det trettiosjätte nyårsmötet som Taizébröderna organiserade och valet av Strasbourg i Frankrike symboliserar försoning, skriver broder Alois. Det är en stad på gränsen mellan Frankrike och Tyskland och dessa dagar av lyssnande och möten visar på en längtan efter större förståelse mellan folken.

De unga vet att de som kristna borde vara de första att förlåta och dela med sig. Men, tillfogar broder Alois, historiens sår lämnar ofta djupa ärr, som finns kvar i generationer. Det går att bli helade genom att vägra överföra missnöjet och bitterheten till nästa generation. Så småningom kan det förflutna läkas genom förlåtelse – utan förlåtelse finns ingen framtid för samhället. Det var delvis den tron som skapade Europa.

Broder Alois drar parallellen vidare till den kristna tron. Om vi strävar efter försoning mellan kristna är det inte för att vi sedan ska kunna dra oss undan, säger han. Försonade kristna får evangeliets budskap att höras ännu tydligare. När vi i dag är splittrade i så många olika bekännelser riskerar vi helt enkelt att stanna vid en fredlig samexistens. Det som förundrat bröderna är att se hur ungdomar från olika kyrkosamfund efter ett par dagar tillsammans på kullarna i Taizé känner sig djupt förenade utan att ha gett upp sin tro eller förändrat sina värderingar. Snarare har de fördjupats i sin tro. Trofasthet mot rötterna förenas med öppenhet mot människor som är annorlunda. Vad beror detta på? Det kommer sig av att de har kommit överens om att vara tillsammans under samma tak och tillsammans se upp mot Gud. Om detta är möjligt i Taizé, varför skulle det inte vara möjligt någon annanstans?

Låt oss göra så mycket som möjligt med kristna av andra bekännelser! Att be tillsammans en vecka om året under den kristna veckan för enhet räcker inte – varför inte be tillsammans oftare? Genom att mötas under samma tak behöver vi inte frukta att evangeliet utarmas. Vi måste lita på den helige Ande. Vi möts inte för att bli starkare utan för att vara trofasta mot Kristus, som har ett milt och ödmjukt hjärta.

Broder Alois avslutar sin artikel med ett känsligt ämne. Kanske kunde de kristna se biskopen av Rom som kallad att stödja enheten mellan alla – en enhet i Kristus – där några teologiska uttryck som står för olikheter kan får vara kvar? Visar inte påven Franciskus vägen genom att förkunna att Guds barmhärtighet är viktigast för alla? Låt oss inte förlora denna möjlighet.

Red. Signum, referat utifrån artikeln av broder Alois, prior i Taizékommuniteten
l’Osservatore Romano 2014-01-21
http://www.osservatoreromano.va/en/news/under-same-roof