Vaccinera för allas bästa, men kräv etisk utveckling

För närvarande utvecklas en rad vaccin mot covid-19 på olika håll i världen. Katoliker uppmuntras allmänt till vaccination för det gemensamma goda och för att skydda sin nästa. Samtidigt finns det ett flertal vaccin som utvecklats med hjälp av cellinjer från aborterade embryon, vilket reser svåra frågor för katoliker och andra som betraktar det ofödda barnet som mänskligt med rätt till liv, och vänder sig mot att döda används som medicinsk resurs utan att ha kunnat ge uttryckligt godkännande.

Nyligen skrev en amerikansk biskop på Twitter om att ett av de vaccin som nu är nära godkännande tillhör de etiskt problematiska. Just i det fallet stämmer det inte, enligt Charlotte Lozier Institute, som publicerar statistik och forskningsresultat relaterade till aborter, moderskap och medicin. Under utvecklingen användes vid ett moment en cellinje som har sitt ursprung hos ett barn som aborterades i Nederländerna på 70-talet, men detta moment gjordes inte av den nämnda vaccinutvecklaren Moderna och National Catholic Bioethics Center i USA kommenterar att vaccinutvecklare under de omständigheter det handlar om inte kan anses ansvariga för förfarandet. Liknande gäller för exempelvis det vaccin från Pfizer som också närmar sig klartecken.

De vaccin som nu tas fram är sinsemellan olika. Moderna och Pfizer utgår från RNA från coronaviruset, och även om celler från aborter alltså använts under utvecklingen klassas de av katolska etiker som godtagbara. Andra, Merck och Novavax, utgår från andra animaliska celler, exempelvis från apor eller insekter, vilket ur katolskt perspektiv är oproblematiskt. Däremot bland andra AstraZeneca använder mer direkt cellinjen från den ovan nämnda aborten, vilket gör att andra alternativ är bättre om det går att välja.

I ett klargörande år 2017 från Påvliga akademin för livet skrev Vatikanen att de cellinjer som används vid vaccination mot mässling, röda hund och påssjuka är så pass långt tidsmässigt från den ursprungliga aborten att vaccination inte kan ses som ett deltagande i eller stöd för frivillig abort. I det fallet saknas också alternativ. Däremot bör katoliker – enligt riktlinjer från Påvliga akademin för livet 2005 och från Troskongregationen 2008 – om det är möjligt be om mer etiskt riktiga alternativ och söka påverka utvecklare att överge cellinjer från aborter. Det huvudsakliga ansvaret ligger hos forskare och utvecklare, som bör sträva efter att använda metoder där dessa cellinjer inte används.

När ett vaccin väl finns på plats, kan var och en därför med gott samvete låta vaccinera sig, för det gemensamma goda och av kärlek till nästan. Erbjuds flera alternativa vaccin, kan det finnas skäl att läsa på och välja ett av de mer etiska vaccinen. Av de tre Sverige har avtal om, är Pfizers att föredra framför Janssen och AstraZeneca, i den mån enskilda får möjlighet att välja.

Red. 2020-11-19

Huvudkälla: Catholic News Agency 17 november 2020 Etiken och Modernas coronavaccin
Catholic News Agency 6 maj 2019 Vad sager katolska kyrkan om vaccin?
CatholicPhilly 29 september 2020 Katoliker har moraliskt ansvar att vaccinera sig mot covid-19
CruxNow 20 mars 2019 Vatikanens akademi för livet uppmanar föräldrar att vaccinera barnen
Sveriges Radio 17 november 2020 Regeringen har skrivit EU-avtal med Pfizers corona-vaccin
Charlotte Lozier Institute: en uppdaterad etisk översikt över vaccin mot covid-19