Västra Ukraina: kyrkliga institutioner hjälper flyktingar från Krim

Kyrkliga institutioner i västra Ukraina förbereder sig för att kunna ta emot flyktingar från Krim. ”Alla Ukrainatrogna familjer kommer att lämna halvön, eftersom de känner sig otrygga”, sade den unierade biskopsvikarien Mykhailo Klapkiv från universitetsstaden Ivano-Frankivsk på onsdagen till hemsidan www.katholisch.de. Under tiden avser kyrkan att kostnadsfritt ställa en ambulans till förfogande, samt ett hotell för flyktingar under en övergångstid.

Jesuiternas provinsial i Ukraina, pater David Nazar betonade i Vatikanradion att det bakom Vladimir Putins aggression på Krim innerst inne finns en rädsla. För Rysslands del går en stormaktsdröm till ända, en dröm som Moskva gång på gång hyst i sin historia – nu senast med Sovjetunionen.

Putins tillvägagångssätt är ”klart olagligt”, enligt jesuitpater Nazar. Den inte bara försvagar den ryska ekonomin, utan betyder även slutet för Putins sedan länge omhuldade projekt, en ”euroasiatisk union”. Den går en gång för alla inte att förverkliga utan Ukraina. Det räcker inte med enbart Kazakstan, Kirgisien och Vitryssland. Ryssland har visserligen olja, men ingen diversifierad ekonomi och ingen medelklass, enligt pater Nazar. Tio procent av statsinkomsterna kommer direkt från naturgas via Gazprom. Ukraina är därtill storleksmässigt den sjunde största stålproducenten i världen och den sjätte största producenten av majs. Den ukrainska industriproduktionen omfattar framställning av bilar, traktorer, vapen och flygplan. Framför allt har landet en bred medelklass och en stark arbetarklass.

Enligt den ukrainske jesuiten ligger den största faran i Putins svaga position. De ryska stridskrafterna är inte starka nog att ockupera hela Ukraina. Det är bara på Krim, som hyser den största ryska marinbasen, som Putin kan stödja sig. Men även på Krim har det skett demonstrationer mot honom. Det är därför inte alls säkert att presidenten i längden kommer att kunna behålla halvön i sin hand.

Att det under månaderna december till februari på Maidantorget i Kiev punktligt varje hel timme hållits förböner kan ses som ”ett slags exorcism”, som riktats mot ”en korrupt regering och rester av sovjetisk mentalitet”. ”Det handlar om ett första steg, men jag tror att det – åtminstone hittills – fungerat i Ukraina”, sade pater Nazar. ”Halva Ukraina” fastar och ber för en framgångsrik övergångsprocess, en åsikt befolkningen redan under revolutionen hyste.

Under tiden känner sig dock minoritetskyrkorna på Krim mer och mer hotade. Det ortodoxa Kievpatriarkatets ärkebiskop på Krim, Kliment, sade på tisdagskvällen i ukrainsk TV, att en präst tillhörande det ortodoxa Moskvapatriarkatet tillsammans med beväpnade aktivister med våld övertagit en kyrkobyggnad tillhörande en minoritetskyrka i Perevaine. Detta steg skall ha skett sedan ukrainska soldater övergett en militär stödjepunkt i byn.

I Ukraina finns dels en kyrka som står under Moskvapatriarken Kirill I, dels den 1992 avsöndrade ukrainsk-ortodoxa kyrkan under patriarkatet i Kiev. Skälet till denna skilsmässa var en önskan att bli oavhängig av Moskva.

Under de senaste dagarna har präster tillhörande Kievpatriarkatet och den med Rom unierade grekisk-katolska kyrkan förts bort av beväpnade grupper. Många präster har redan flytt till det inre av Ukraina. I Simferopol, huvudstaden på Krim har okända personer anställt skador på en ortodox kyrka tillhörande Kievpatriarkatet till ett uppskattat värde av 70 000 Euro.

Den ukrainska regeringen har i skarpa ordalag fördömt övergreppen på präster och kyrkor på Krim. Den nye ministern med ansvar för religiösa och etniska angelägenheter, Volodomir Jusjkevitj anklagade på tisdagen ”separatister och ryska ockupationsstyrkor” för övergreppen och för ”brott mot religionsfriheten” och ”den personliga integriteten”. Terrorn måste stoppas och rättigheter och frihet respekteras. Jusjkevitj vädjade till internationella organisationer och offentligheten att hjälpa till att ”skydda präster och troende för förföljelse”.

Kathpress 2014-03-20