Vatikanen moderniserar sina mediekanaler

Vatikanen reformerar sina mediekanaler. Under onsdagen utsågs en kommitté som de närmaste 12 månaderna har till uppgift att lägga fram förslag för hur Vatikanens mediekanaler kan moderniseras. Målsättningen är att göra medierna mer användarvänliga och ambitionen är att nå fler människor världen över. Det berättade chefen för Vatikanens ekonomisekretariat, kardinal George Pell, vid en presentation av påven Franciskus senaste beslut att reformera kurian i Vatikanen.

Dessutom ska Vatikanens mediekanaler sammankopplas i ett tätare samarbete, och finansiella besparingar eftersträvas också. Enligt kardinal Pell når Vatikanens olika mediekanaler hittills endast omkring 10 procent av alla katoliker i världen [120 miljoner människor trots allt, öv. anm.].

Kommittén består av 11 internationella experter och medarbetare i Vatikanen. Den leds av rektorn för University of Oxford, Christopher Patten, som tidigare var styrelseordförande för BBC.

Vatikanen driver ett antal mediekanaler. Bland dessa märks Vatikanradion, tevekanalen CTV, dagstidningen L’Osservatore Romano samt ett brett utbud av nätportaler.

Kathpress 2014-07-09

Se utförligare inslag i Catholic Herald, här