Religionsförbud vid fotbolls-VM ”problematiskt” enligt etiker

Dela
Facebook
Twitter
Pocket
LinkedIn
Skriv ut
Epost

Den i Graz verksamme teologen Leopold Neuhold är skeptisk till Internationella fotbollsförbundet FIFA:s religionsförbud för spelarna på plan. Han anser att det är ”problematiskt” när man i fotbollsgudens namn vill utesluta andra gudar och andra religioner”, förklarar han i en intervju med en samarbetsredaktion för olika kyrkotidningar med anledning av att VM inleds under torsdagen.

Den förre brasilianske mittfältaren Kaká,
som är evangelisk kristen,
i t-shirt under matchtröjan
med texten ”I belong to Jesus”.

Det har sedan länge varit en nagel i ögat på FIFA att spelare ofta har burit religiösa budskap under sina tröjor och visat upp dessa efter att ha gjort mål. Det är ”över huvud taget inte något problem om fotbollsspelare bekänner sin tro”, menar ledaren för institutet för etik och samhällsorienterande ämnen vid den katolsk-teologiska fakulteten i Graz. Men en spelare bör inte instrumentalisera religionen för fotbollen; fotboll har i slutändan ingenting med religion att göra, även om många ritualer kring ”lädertrasan” uppmanar till det religiösa.

Starkare koppling finns dock enligt experten mellan sport och ekonomi – som korruptionsskandalen inom FIFA vid exempelvis fördelningen av fotbolls-VM har visat. Han håller det för ”ytterst betänkligt”, när ekonomin kommer i främsta rummet inom sporten, och övergångssummor i miljonklassen flödar. ”Fotbollens skönhet och glädje blir lidande”, menar Neuhold. Detsamma gäller när sport endast betraktas som hårt arbete och inte som en befriande lek.

Fotboll är snarare ”en konst utan bestående konstverk”, enligt teologen och fotbollsexperten från Graz. Den hotas av tvånget att notera och mäta allt – exempelvis ”hur mycket en spelare har sprungit, hur många passningar som han har slagit”. Även den i år införda videogranskningen har sin baksida: Domarnas beslut, som hittills varit en garant för att reglerna efterlevs, hamnar alltmer i tvivelsmål. Men det är ändå missriktat att vilja försöka uppnå ”absolut rättvisa” i spelet just därför att det inte inte är möjligt, kommer man att diskutera enskilda spelsituationer länge – och det ännu efter flera år.

Liverpools båda muslimska spelare i bön: 
egyptiern Mohamed Salah (nr 11, t.v.) och
senegalesen Stadio Mané (nr 19, t.h.).

Fotbollens potential går enligt Neuhold knappast att underskatta: den kan bidra till ”att människan i de mest olikartade funktioner – som åskådare eller spelare – kan bli mer människa och inte vara underkastad föreningen och fotbollen”. Hon ger också kampen en inriktning ”där konkurrensen inte är nedbrytande utan bidrar till allas insats”, menar experten och tillägger: ”Så betraktad är sporten ett irrelevant krig.”

Prohaska: Fotboll är en skola för livet

Fotboll är en ”skola för livet”, förklarar ”århundradets fotbollsspelare” i Österrike, Herbert Prohaska, i en intervju för kyrkotidningen Der Sonntag i Wien. Legenden från Austria-Wien och numera expertkommentatorn berättar att i synnerhet Österrikes förlust mot Spanien med 0-9 under hans tid som landslagstränare blev en läxa för honom. ”På gatan kände jag mig om Jesus, som en vattendelare men i negativ bemärkelse. När jag befann mig på Kärntner Strasse i Wien undvek människor mig”, berättar han.

För honom blev denna upplevelse ett ”renande åskväder”, eftersom det är nog så viktigt för en människa att inte bara vänja sig vid framgång utan att också ibland vara ”riktigt under isen”. Prohaska: ”Fotbollen skulle inte alls vara lika rolig om du hela tiden var framgångsrik. Nederlagen hör till, eftersom du återigen inser att du måste göra mer, du måste göra det bättre.”

Prohaska ger ett tydligt erkännande inte bara av sin familj – han betecknar sitt tidigare äktenskap och sin nuvarande familj som ett av sitt livs viktigaste beslut – utan även av sin tro: Han går ofta i kyrkan för att be för sin familj och att tända ljus, vilket han ”säkert gjort tio gånger oftare i Peterskyrkan och Milanos domkyrka än i Stephansdômen”, säger den forna stjärnan i AS Roma, Inter och Milan.

Eftersom söndagarna alltid var matchdag skedde kyrkbesöken på måndagar. Han tänker också ofta tillbaka på privataudiensen med Johannes Paulus II tillsammans med AS Roma, med vilka Prohaska blev italiensk mästare. Han hade själv varit med och tagit initiativ till mötet.

Kathpress 2018-06-14

Dela
Facebook
Twitter
Pocket
LinkedIn
Skriv ut
Epost
Dela
Facebook
Twitter
Pocket
LinkedIn
Skriv ut
Epost

Den i Graz verksamme teologen Leopold Neuhold är skeptisk till Internationella fotbollsförbundet FIFA:s religionsförbud för spelarna på plan. Han anser att det är ”problematiskt” när man i fotbollsgudens namn vill utesluta andra gudar och andra religioner”, förklarar han i en intervju med en samarbetsredaktion för olika kyrkotidningar med anledning av att VM inleds under torsdagen.

Den förre brasilianske mittfältaren Kaká,
som är evangelisk kristen,
i t-shirt under matchtröjan
med texten ”I belong to Jesus”.

Det har sedan länge varit en nagel i ögat på FIFA att spelare ofta har burit religiösa budskap under sina tröjor och visat upp dessa efter att ha gjort mål. Det är ”över huvud taget inte något problem om fotbollsspelare bekänner sin tro”, menar ledaren för institutet för etik och samhällsorienterande ämnen vid den katolsk-teologiska fakulteten i Graz. Men en spelare bör inte instrumentalisera religionen för fotbollen; fotboll har i slutändan ingenting med religion att göra, även om många ritualer kring ”lädertrasan” uppmanar till det religiösa.

Starkare koppling finns dock enligt experten mellan sport och ekonomi – som korruptionsskandalen inom FIFA vid exempelvis fördelningen av fotbolls-VM har visat. Han håller det för ”ytterst betänkligt”, när ekonomin kommer i främsta rummet inom sporten, och övergångssummor i miljonklassen flödar. ”Fotbollens skönhet och glädje blir lidande”, menar Neuhold. Detsamma gäller när sport endast betraktas som hårt arbete och inte som en befriande lek.

Fotboll är snarare ”en konst utan bestående konstverk”, enligt teologen och fotbollsexperten från Graz. Den hotas av tvånget att notera och mäta allt – exempelvis ”hur mycket en spelare har sprungit, hur många passningar som han har slagit”. Även den i år införda videogranskningen har sin baksida: Domarnas beslut, som hittills varit en garant för att reglerna efterlevs, hamnar alltmer i tvivelsmål. Men det är ändå missriktat att vilja försöka uppnå ”absolut rättvisa” i spelet just därför att det inte inte är möjligt, kommer man att diskutera enskilda spelsituationer länge – och det ännu efter flera år.

Liverpools båda muslimska spelare i bön: 
egyptiern Mohamed Salah (nr 11, t.v.) och
senegalesen Stadio Mané (nr 19, t.h.).

Fotbollens potential går enligt Neuhold knappast att underskatta: den kan bidra till ”att människan i de mest olikartade funktioner – som åskådare eller spelare – kan bli mer människa och inte vara underkastad föreningen och fotbollen”. Hon ger också kampen en inriktning ”där konkurrensen inte är nedbrytande utan bidrar till allas insats”, menar experten och tillägger: ”Så betraktad är sporten ett irrelevant krig.”

Prohaska: Fotboll är en skola för livet

Fotboll är en ”skola för livet”, förklarar ”århundradets fotbollsspelare” i Österrike, Herbert Prohaska, i en intervju för kyrkotidningen Der Sonntag i Wien. Legenden från Austria-Wien och numera expertkommentatorn berättar att i synnerhet Österrikes förlust mot Spanien med 0-9 under hans tid som landslagstränare blev en läxa för honom. ”På gatan kände jag mig om Jesus, som en vattendelare men i negativ bemärkelse. När jag befann mig på Kärntner Strasse i Wien undvek människor mig”, berättar han.

För honom blev denna upplevelse ett ”renande åskväder”, eftersom det är nog så viktigt för en människa att inte bara vänja sig vid framgång utan att också ibland vara ”riktigt under isen”. Prohaska: ”Fotbollen skulle inte alls vara lika rolig om du hela tiden var framgångsrik. Nederlagen hör till, eftersom du återigen inser att du måste göra mer, du måste göra det bättre.”

Prohaska ger ett tydligt erkännande inte bara av sin familj – han betecknar sitt tidigare äktenskap och sin nuvarande familj som ett av sitt livs viktigaste beslut – utan även av sin tro: Han går ofta i kyrkan för att be för sin familj och att tända ljus, vilket han ”säkert gjort tio gånger oftare i Peterskyrkan och Milanos domkyrka än i Stephansdômen”, säger den forna stjärnan i AS Roma, Inter och Milan.

Eftersom söndagarna alltid var matchdag skedde kyrkbesöken på måndagar. Han tänker också ofta tillbaka på privataudiensen med Johannes Paulus II tillsammans med AS Roma, med vilka Prohaska blev italiensk mästare. Han hade själv varit med och tagit initiativ till mötet.

Kathpress 2018-06-14