Skumlästa böcker skapar rabalder

av FREDRIK HEIDING
Texter som troende människor uppfattar som heliga har skapat rabalder på sistone. Men de kontroversiella böckerna i fråga verkar vara olästa eller på sin höjd skumlästa. Man måste förstå att muslimer blir upprörda när Koranen bränns offentligt, även om de som deltog i motdemonstrationerna förmodligen inte läst nämnvärt mycket ur den skriften. Det menar Göran Rosenberg i sitt insiktsfulla inlägg ”Är något heligt?” i söndags i Sveriges Radio ”Godmorgon världen”.

Koranen, Bibeln och andra heliga skrifter behandlas med vördnad även om få kan texterna utantill eller ens bläddrat igenom böckerna. Vilka kristna kan till exempel redogöra för Andra Krönikeboken eller låt oss säga Andra Petrusbrevet? Texterna förblir heliga ändå. Icke desto mindre studsar man till när man tar del av Tove Lifvendahls ledartext ”Principer utan försvar är som tro utan gärningar” i Svenska Dagbladet i dag.

Av misstag råkar hon i en i övrigt läsvärd ledare placera Jakobsbrevet i Gamla testamentet, när det i själva verket hör hemma i det Nya. I nätupplagan av Svenska Dagbladet har felet trösterikt nog skyndsamt rättats till. Det avsnitt hon citerar är hämtat från – eller snarare inspirerat av – Jakobsbrevet kapitel 2 vers 18 samt en kombination av vers 20 och vers 26. Visst är det en fråga om detaljer, men det finns ingen bibelvers som lyder: ”Men vill du inte inse, du tanklösa människa, att tron utan gärningar är död?” Det är bara om man klipper och klistrar ihop Jak 2:20 och 2:26 som man kan få ett sådant resultat.

Att det lätt blir fel i texter är varje skribent smärtsamt medveten om. Det är nästan omöjligt att skaka fram fläckfria manus. Men det är väl ändå symptomatiskt att yttrandefriheten används med full energi trots att den religiösa litteraturen som debatteras verkar vara obearbetad? Kravallerna som den danske politikern Rasmus Paludan har utlöst borde uppmuntra till studium av såväl Koranen som Bibeln. ”Tag och läs”, som ett barn sjöng till Augustinus av Hippo, varpå denne började läsa ur Romarbrevet. Ja, tag och läs.

Fredrik Heiding 2022-05-04

Detta är en opinionstext.

Göran Rosenberg, Godmorgon världen, ”Är något heligt?”

Tove Lifvendahls ledartext ”Principer utan försvar är som tro utan gärningar” i Svenska Dagbladet.