Sameblod – identitetskamp med allvar, humor och skönhet

av CHARLOTTA LEVAY
Hur känns det att utsättas för rasism – glåpord, våld och aningslös exotisering? Hur är det att som ung längta ut i vida världen och få höra att det är inget för dig, du ska vara kvar där du kom ifrån? Vad gör man om inga kompromisser tillåts mellan majoritetssamhället och den minoritetskultur man fötts in i, och vad gör det med en om man bryter sig loss och förnekar sitt ursprung?

Sådana högaktuella existentiella frågor gestaltas i den nya filmen Sameblod som just nu hyllas på filmfestivaler runt om i världen. Med allvar, humor och skönhet skildras den sydsamiska tonåringen Elle Marjas uppväxt i trettiotalets Sverige. När läsåret börjar tvingas hon lämna sin renskötande familj och tillsammans med lillasystern bege sig till en internatskola för samiska barn. Där möts de av vardaglig rasism från granngårdarnas ungdomar och av institutionaliserad rasism från de vuxna, inklusive rasbiologer från Uppsala som kommer för att skallmäta och fotografera de samiska skolbarnen.

Detta skamliga kapitel i svensk historia har tidigare kartlagts av historiker och dokumentärfilmare, men här får det nytt liv. När barnen ska fotograferas måste de klä av sig nakna inför publik och fotoblixtarna slår till som piskrapp. Elle Marjas identitetskamp är ofta rent fysisk – hon slåss med grannbarnen, drar in doften från lärarinnans nytvättade klänning på torkstrecket och tvättar lillasystern i iskallt smältvatten för att hon inte ska lukta så illa, i en blandning av systerlig kärlek och gryende självförakt.

Elle Marja är en ovanligt blodfylld hjältinna, varken offer eller dygdemönster. Hon tar för sig, blir nedslagen, reser sig och kämpar vidare. Hon anklagas för egoism och försätter sig gång på gång i pinsamma situationer, eftersom hon vägrar att hålla sig på den plats som tilldelas henne. Jag vrider mig i biostolen, lockas till skratt och tårar.

AmandaKernellMissa inte denna lysande film av Amanda Kernell [bilden] som genom sin djupdykning i ett enskilt, kulturspecifikt människoöde förmedlar allmänmänsklig smärta och livskraft.

Charlotta Levay 2017-03-20

Se trailer för Sameblod via denna länk här

Intervju med regissören Amanda Kernell i Nyhetsmorgon TV4 här