Dags att sluta spekulera om Domenico Starnone är Elena Ferrante

av ROBERTA COLONNA DAHLMAN
Förra veckan gästades Romanska och Klassiska institutionen vid Stockholms universitet av den italienske författaren Domenico Starnone. Han är italiensk lärare och författare, och hans böcker behandlar huvudsakligen två teman: skola och familj.

Inspirerad av don Lorenzo Milanis bok Lettera a una professoressa (sv. ”Brev till en lärarinna”), 1967, har Starnone under 80- och 90-talet uttryckt skarp kritik mot det italienska skolsystemet. Det italienska skolsystemet är, enligt författaren, inte uppbyggt för att reducera sociala skillnader utan snarare befästs och förstärks dessa.

Några av hans böcker har filmatiserats: La scuola (sv. ”Skolan”), i regi av Daniele Luchetti, Denti (sv. ”Tänder”), i regi av Gabriele Salvatores, samt Auguri professore (sv. ”Gratulerar magistern!”), i regi av Riccardo Milani.

Starnone har själv skrivit manus till flera filmer och tv-serier. År 2001 fick han det i Italien mest prestigefulla litterära priset Premio Strega för den självbiografiske romanen Via Gemito, som beskriver hans barndom i Neapel. Hans senaste romaner, Lacci från 2014 (”Ties” i engelsk översättning av Jhumpa Lahiri, 2017) och Scherzetto från 2016, kommer att ges ut i svensk översättning våren 2018.

På Stockholms universitet mötte Starnone vid två evenemang en stor publik av studenter, lärare och andra allmänt intresserade av italiensk litteratur. Han föreläste om litteratur och författarskap, och besvarade många frågor med outtömligt engagemang. Åhörarna imponerades av hans förmåga att förmedla inspirerande och lärorikt innehåll med oerhörd klarhet, elegans och precision. Det var svårt att inte bli gripen av hans ödmjukhet och generösa attityd.

Starnones namn har ofta förknippats med den världsberömda pseudonymen Elena Ferrante, den italienska författaren som har gjort internationell succé med sin Neapelsvit Min fantastiska väninna. Många hävdar att Domenico Starnone är personen som döljer sig bakom pseudonymen Elena Ferrante. Andra tror att det är hans fru, översättaren Anita Raja, som är Elena Ferrante. En internationell forskargrupp av språkvetare, litteraturvetare och statistiker har nyligen lagt fram en vetenskaplig studie där det påstås att Starnone (eller möjligen Starnone tillsammans med sin fru Anita Raja) är Elena Ferrante.

Tesen grundar sig på de påfallande textuella likheter som har identifierats – när det gäller både språk (syntax, ordval, stilistiska lösningar) och innehåll – mellan Starnones och Ferrantes verk. Studien presenterades i Padua, Italien, den 8 september 2017, på en workshop med titeln ”Drawing Elena Ferrante’s profile”. Om denna studie, se Raffaella De Santis artikel i La Repubblica, se denna länk här.

Men Starnone förnekar att det är han som är Elena Ferrante.

Personligen anser jag att frågan om Elena Ferrantes identitet är ointressant. Vi behöver inte veta vem Elena Ferrante är för att kunna njuta av hennes underbara författarskap, och vi behöver inte heller veta om Starnone är Elena Ferrante för att kunna uppskatta och njuta av hans briljanta författarskap. Det är dags att läsa Starnones böcker och sluta spekulera om han är Elena Ferrante. Domenico Starnone är Domenico Starnone.

Roberta Colonna Dahlman, 2017-10-25

Dela
Facebook
Twitter
Pocket
LinkedIn
Skriv ut
Epost

av ROBERTA COLONNA DAHLMAN
Förra veckan gästades Romanska och Klassiska institutionen vid Stockholms universitet av den italienske författaren Domenico Starnone. Han är italiensk lärare och författare, och hans böcker behandlar huvudsakligen två teman: skola och familj.

Inspirerad av don Lorenzo Milanis bok Lettera a una professoressa (sv. ”Brev till en lärarinna”), 1967, har Starnone under 80- och 90-talet uttryckt skarp kritik mot det italienska skolsystemet. Det italienska skolsystemet är, enligt författaren, inte uppbyggt för att reducera sociala skillnader utan snarare befästs och förstärks dessa.

Några av hans böcker har filmatiserats: La scuola (sv. ”Skolan”), i regi av Daniele Luchetti, Denti (sv. ”Tänder”), i regi av Gabriele Salvatores, samt Auguri professore (sv. ”Gratulerar magistern!”), i regi av Riccardo Milani.

Starnone har själv skrivit manus till flera filmer och tv-serier. År 2001 fick han det i Italien mest prestigefulla litterära priset Premio Strega för den självbiografiske romanen Via Gemito, som beskriver hans barndom i Neapel. Hans senaste romaner, Lacci från 2014 (”Ties” i engelsk översättning av Jhumpa Lahiri, 2017) och Scherzetto från 2016, kommer att ges ut i svensk översättning våren 2018.

På Stockholms universitet mötte Starnone vid två evenemang en stor publik av studenter, lärare och andra allmänt intresserade av italiensk litteratur. Han föreläste om litteratur och författarskap, och besvarade många frågor med outtömligt engagemang. Åhörarna imponerades av hans förmåga att förmedla inspirerande och lärorikt innehåll med oerhörd klarhet, elegans och precision. Det var svårt att inte bli gripen av hans ödmjukhet och generösa attityd.

Starnones namn har ofta förknippats med den världsberömda pseudonymen Elena Ferrante, den italienska författaren som har gjort internationell succé med sin Neapelsvit Min fantastiska väninna. Många hävdar att Domenico Starnone är personen som döljer sig bakom pseudonymen Elena Ferrante. Andra tror att det är hans fru, översättaren Anita Raja, som är Elena Ferrante. En internationell forskargrupp av språkvetare, litteraturvetare och statistiker har nyligen lagt fram en vetenskaplig studie där det påstås att Starnone (eller möjligen Starnone tillsammans med sin fru Anita Raja) är Elena Ferrante.

Tesen grundar sig på de påfallande textuella likheter som har identifierats – när det gäller både språk (syntax, ordval, stilistiska lösningar) och innehåll – mellan Starnones och Ferrantes verk. Studien presenterades i Padua, Italien, den 8 september 2017, på en workshop med titeln ”Drawing Elena Ferrante’s profile”. Om denna studie, se Raffaella De Santis artikel i La Repubblica, se denna länk här.

Men Starnone förnekar att det är han som är Elena Ferrante.

Personligen anser jag att frågan om Elena Ferrantes identitet är ointressant. Vi behöver inte veta vem Elena Ferrante är för att kunna njuta av hennes underbara författarskap, och vi behöver inte heller veta om Starnone är Elena Ferrante för att kunna uppskatta och njuta av hans briljanta författarskap. Det är dags att läsa Starnones böcker och sluta spekulera om han är Elena Ferrante. Domenico Starnone är Domenico Starnone.

Roberta Colonna Dahlman, 2017-10-25