Ina Collianders änglar i Stockholm

av HELENA BODIN
Under våren finns en sällsynt möjlighet att ta del av Ina Collianders grafik här i Sverige. Hon var pionjär inom den moderna träsnittskonsten i Finland. Det är den finska ortodoxa församlingen i Sverige som ordnar en utställning i sin kyrka, Helige Nikolai, belägen i ett av kapellen intill Maria Magdalena kyrka i Stockholm. Utställningen håller öppet ytterligare fyra helger fram till juni.

Colliander_TIna Colliander (1905–85) var bildkonstnär och gift med Tito Colliander, den finlandssvenske författaren som blivit välkänd för svenska läsare genom sina memoarer. I den del som heter Nära berättar han om sin omvändelse till att bli ortodoxt kristen. De hade båda också stor betydelse för de konstnärs- och författarkretsar som vistades i deras sommarhus, Villa Golicke, på Karelska näset under 1930-talet. [Bilden: Ina och Tito Colliander med deras dotter.]

När jag arbetat med Tito Collianders författarskap har det slagit mig att Inas betydelse för deras gemensamma konversion till ortodoxa kyrkan var så stor. Det var inte bara hans, utan också (eller kanske än mer) hennes längtan som blev verklighet under deras år i Estland, nära ryska gränsen, i slutet av 1930-talet. Hennes bildkonst förändras därefter. Hon gör fortfarande oljemålningar, men träsnitten i kraftiga linjer och klara, tydliga färger, inspirerade av ikoner framstår som allt viktigare. Motiven är ofta änglar, Kristi födelse och olika Gudsmodersikoner såsom Alla sörjandes glädje eller Gudsmodern av Tecknet.

Tidigare har jag bara sett reproduktioner av Ina Collianders målningar och grafik, men när jag ser utställningen står det klart vad papperets kvalitet och skörhet betyder för ängelns uttryck och snabba flykt i träsnittet ”Ängel med blå duk”. Träsnitten visar en lyftning och en strävan mot höjd som jag tänker återger en inre hållning och uppmärksamhet – så som i bön, som i lovsång. Den lilla utställningen rymmer dessutom små färgglada oljemålningar på papper med liturgiska motiv, bilder i torrnålsteknik av en munkbegravning samt kyrkotextilier i tygcollage och broderi.

Helige_Nikolai_kyrka_02Det finns all anledning att uppmärksamma Ina Collianders konstnärskap, och nu ges den möjligheten i Stockholm: lördagar kl. 12–17 och söndagar kl. 13–17, den 25–26 februari, 8–9 april, 6–7 maj och 3–4 juni i Helige Nikolai finska ortodoxa kyrka på Bellmansgatan 13 i Stockholm. Läs också Torsten Kälvemarks artikel i kommande nummer av Signum (nr 2, 2017).

Helena Bodin 2017-02-23

Dela
Facebook
Twitter
Pocket
LinkedIn
Skriv ut
Epost

av HELENA BODIN
Under våren finns en sällsynt möjlighet att ta del av Ina Collianders grafik här i Sverige. Hon var pionjär inom den moderna träsnittskonsten i Finland. Det är den finska ortodoxa församlingen i Sverige som ordnar en utställning i sin kyrka, Helige Nikolai, belägen i ett av kapellen intill Maria Magdalena kyrka i Stockholm. Utställningen håller öppet ytterligare fyra helger fram till juni.

Colliander_TIna Colliander (1905–85) var bildkonstnär och gift med Tito Colliander, den finlandssvenske författaren som blivit välkänd för svenska läsare genom sina memoarer. I den del som heter Nära berättar han om sin omvändelse till att bli ortodoxt kristen. De hade båda också stor betydelse för de konstnärs- och författarkretsar som vistades i deras sommarhus, Villa Golicke, på Karelska näset under 1930-talet. [Bilden: Ina och Tito Colliander med deras dotter.]

När jag arbetat med Tito Collianders författarskap har det slagit mig att Inas betydelse för deras gemensamma konversion till ortodoxa kyrkan var så stor. Det var inte bara hans, utan också (eller kanske än mer) hennes längtan som blev verklighet under deras år i Estland, nära ryska gränsen, i slutet av 1930-talet. Hennes bildkonst förändras därefter. Hon gör fortfarande oljemålningar, men träsnitten i kraftiga linjer och klara, tydliga färger, inspirerade av ikoner framstår som allt viktigare. Motiven är ofta änglar, Kristi födelse och olika Gudsmodersikoner såsom Alla sörjandes glädje eller Gudsmodern av Tecknet.

Tidigare har jag bara sett reproduktioner av Ina Collianders målningar och grafik, men när jag ser utställningen står det klart vad papperets kvalitet och skörhet betyder för ängelns uttryck och snabba flykt i träsnittet ”Ängel med blå duk”. Träsnitten visar en lyftning och en strävan mot höjd som jag tänker återger en inre hållning och uppmärksamhet – så som i bön, som i lovsång. Den lilla utställningen rymmer dessutom små färgglada oljemålningar på papper med liturgiska motiv, bilder i torrnålsteknik av en munkbegravning samt kyrkotextilier i tygcollage och broderi.

Helige_Nikolai_kyrka_02Det finns all anledning att uppmärksamma Ina Collianders konstnärskap, och nu ges den möjligheten i Stockholm: lördagar kl. 12–17 och söndagar kl. 13–17, den 25–26 februari, 8–9 april, 6–7 maj och 3–4 juni i Helige Nikolai finska ortodoxa kyrka på Bellmansgatan 13 i Stockholm. Läs också Torsten Kälvemarks artikel i kommande nummer av Signum (nr 2, 2017).

Helena Bodin 2017-02-23