Utnämning av kardinaler för första gången online

Den första internetsändningen någonsin av ett kardinalskonsistorium sköttes inte riktigt som det skulle. På slutet, efter att alla kandidaterna hade knäböjt inför påven och tagit emot den röda birettan, ringen och utnämningsdokumentet, läste Franciskus upp namnen José Advincula och Cornelius Sim. Samtidigt upphöjde han dem in absentia till kardinaler. Och medan den italienska speakerrösten på Vatican News hördes återge detta, försummade producenterna att ens visa bilder online på de båda biskoparna från Fjärran Östern.

Men under firandet på lördagen i Peterskyrkan var de annars verkligen synlig – på bildskärmar bakom de närmare 100 gästerna, däribland flera kardinaler. För Sim och Acvincula är det en lång högtidsdag. När Franciskus nämner dem, är det i Brunei och på Filippinerna närmare midnatt. Pandemin hindrade dem från att resa till Rom.

Och för att göra högtiden rättvisa, hade alla de kardinaler som var närvarande online blivit ombedda att ikläda sig sina liturgiska kardinalsdräkter även framför datorn därhemma. Sim och Advincula bar dock ännu biskopens violetta färg. Deras röda dräkter kommer en representant för påven snart att överlämna till dem på ort och ställe.

Bland alla dem som bar purpurrött i Peterskyrkan syns den påvliga hushållets predikant Raniero Cantlamessa tydligt. Den 86-årige kapucinerbrodern hade inte bara avstått från att biskopsvigas utan även från att bära den röda kardinalssutanen. Istället bär han sin bruna ordensdräkt. På fredag kommer han ånyo att tjänstgöra, då han inleder sin serie av adventspredikningar för kurian, i Vatikanens audienshall.

Och samtliga avstod från den sedvanliga omfamningen. Washingtons ärkebiskop Wilton Gregory, den första afroamerikanen i USA med kardinalsvärdighet, var den enda som behöll sin ansiktsmask på när han knäföll inför påven. För övrigt bar alla närvarande enkla ansiktsmasker. Av masker i lyxutförande i liturgiska färger eller kardinalsrött, som man har sett på många håll, syntes inte ett spår.

Men man ställer sig frågande inför de nya kardinalernas traditionsenliga besök hos den tidigare påven Benedictus XVI i dennes bostad i kloster Mater Ecclesiae i Vatikanens trädgårdar. Ansiktsmasker, rejäla avstånd från varandra i bänkarna och under sång: plötsligt föreföll det som att man hade glömt alla föreskrifter. Intill varandra sitter männen i bänkarna i klosterkapellet i Mater Ecclesiae och sjunger Salve Regina, medan påve Franciskus och den vid det här laget 93-årige Benedictus XVI sitter omedelbart framför dem.

Vatikanexpertern Ulrich-Nersinger kommenterar i en gästkommentar för domkyrkoradion i Köln: ”Romarna är inte kloka!” Inte bara med tanke på hälsoriskerna, utan även eftersom Franciskus själv flera gånger offentligt har betonat att man skall respektera reglerna. Själv bär han mask ytterst sällan, förmodligen eftersom det skulle leda till att de andningsbesvär som han har efter en lungoperation ytterligare skulle förvärras.

Bland de titelkyrkor som påven i egenskap av biskop av Rom tilldelade kardinalerna – traditionsenligt är kardinalerna liksom herdar för de viktigaste kyrkorna i Rom – finns det två som särskilt bör nämnas. Enrico Feroci, 80 år, som hittills har varit själasörjare i det lantliga området Castel di Leva, tilldelades församlingskyrkan Santa Maria del Divino Amore. Efter att påve Franciskus på latin hade upphöjt Feroci till kardinal, tillade han skrattande: ”Påven gör herden till kardinal.”

Ex-kardinal Theodore McCarricks titelkyrka Santi Nereo ed Achilleo i närheten av Caracallas termer, som hade saknat kardinal sedan år 2018, tilldelades ärkebiskop Celestino Aos av Santiago som röjde upp i den chilenska övergreppsskandalen. Franciskus’ ofta återkommande varning för klerikalism hördes även i hans predikan: En kardinal som bara känner sig som ”eminens” och inte längre som ”herde” har redan lämnat Jesu väg.

När påven på söndagen firar den första mässan med de nya kardinalerna, är det första söndagen i advent, och vaksamhet är ett viktigt tema. För kristna finns det två slag av vaksamhet: bön och kärlek. Att be hjälper mot ”medelmåttans farliga sömn”, eftersom den är motsatsen till tron som är ”en brännande längtan efter Gud”. Nästankärleken, däremot, är det bästa botemedlet mot likgiltigheten.

Likgiltiga blir de människor som bara tänker på sig själva. ”Så börjar man klaga på allting, tycker att alla är besvärliga mot en, och till slut konspirerar man mot allting”, varnar Franciskus. Mot en sådan ”kedjereaktion” hjälper bara nästankärleken. ”På samma sätt som man inte kan leva utan att hjärtat slår, kan man inte vara kristen utan kärlek.”

Kathpress 2020-11-29

Detta är en nyhetstext.